Sutrete nordmenn gjør ferien dyrere for oss andre!
Vg-nett og dine penger har i dag en sak på en familie som fikk erstatning på kr 10000,- etter en avgjørelse i reiseklagenemda fordi de ikke fikk den familiesuiten de hadde bestilt.
Med til historien hører det med at familien hadde takket nei til et angivelig like bra hotell fordi det var for langt unna reisefølget, noe de ikke hadde oppgitt til reiseselskapet i utgangspunktet at de hadde.
Selvfølgelig er det dårlig at familien ikke fikk det hotellet de hadde bestilt og en viss form for kompensasjon var nok på sin plass men kr 10000,- synes jeg personlig var for drøyt sett i lys at de fikk et like godt alternativ. Feil skjer alle plasser, også i reiselivsbranbsjen, når man ender opp med erstatningsutbetalinger i hytt og pine for de minste bagateller må reiseselskapene ta dette inn igjen på en måte. Dette ender opp i dyrere biletter for deg og meg, d.v.s. også oss som ikke reiser på ferie med det mål å finne ett eller annet å klage på for å få finansiert hele eller deler av neste sydentur.